Inwoners en middenstand Ter Apel krijgen schade overlast asielzoekers vergoed

Zowel inwoners als middenstanders in Ter Apel krijgen de schade die wordt veroorzaakt door overlastgevende asielzoekers vergoed. Dat heeft staatssecretaris Eric van der Burg van het ministerie van Justitie en Veiligheid bekend gemaakt.

Hiervoor wordt een digitaal schadeloket ingericht. Vergoeding van omzetderving van de Ter Apeler middenstanders maakt geen onderdeel van de regeling uit. ‘Deze regeling wordt getroffen voor schade aan een goed of een zaak, die plotseling en onvoorzien is ontstaan door overlast door asielzoekers, en niet vergoed wordt door de verzekeraar. Denk bijvoorbeeld aan diefstal, inbraak of verduistering door een asielzoeker. Zaken waarvan de vergoeding onder staatssteun valt, zoals omzetderving, maken geen onderdeel uit van de regeling’, schrijft de bewindsman in een brief aan de Tweede Kamer.

Het gaat om een proef van een jaar. Zodra het digitale loket is gerealiseerd, gaat de regeling van start. Volgens Van der Burg is dit op korte termijn. Bij het loket kunnen dan alle schades vanaf 1 januari dit jaar worden ingediend. Een extern bureau gaat het loket regelen en zal de aanvragen ook beoordelen.

Ook eerdere schades worden vergoed
Ook de schades die de afgelopen twee jaar bij de gemeente zijn gemeld, worden met terugwerkende kracht vergoed. Die zijn al door de gemeente verzameld en kunnen worden gedeclareerd bij het ministerie.
Volgens de toelichting van Van der Burg heeft vooral het draagvlak voor de opvang van asielzoekers een belangrijke rol gespeeld bij het besluit om tot zo’n schaderegeling te komen. ‘Het is van blijvend belang om overlastgevend en crimineel gedrag gericht aan te pakken. Overlast door asielzoekers ondermijnt het draagvlak,’ staat in de brief.

Beveiliging winkelgebied wordt aangescherpt
Naast het schadefonds wordt ook geld beschikbaar gesteld voor wat ‘preventieve maatregelen’ wordt genoemd. Vanaf de zomer van 2022 wordt er al extra beveiliging in het winkelgebied van Ter Apel ingezet. ‘Deze beveiliging wordt in het kader van preventie aangescherpt. Ook wordt een incidenteel bedrag aan de gemeente Westerwolde beschikbaar gesteld om nadere preventieve maatregelen te treffen in het winkelgebied en overlast door asielzoekers te voorkomen’, schrijft Van der Burg
Ter Apel gaat al jaren zwaar gebukt onder overlast. Die is de afgelopen jaren alleen maar verder toegenomen. Het wordt vooral veroorzaakt door een groep van vijfhonderd asielzoekers, die heel weinig kans hebben om hier te mogen blijven. Zowel de inwoners als ondernemers klagen al heel lang over die overlast.

Geen vergoeding imagoschade
Middenstanders stuurden eerder al een brandbrief, waarin ze concluderen dat hun dorp ‘kapot wordt gemaakt’. Ze hebben niet alleen directe schade, maar hebben ook last van imagoschade. Het winkelend publiek blijft door alle toestanden weg, is hun ervaring. In deze nu gepresenteerde regeling wordt dat niet vergoed.
Met name de PVV en de lijst Herma Hemmen drongen eerder in de gemeenteraad van Westerwolde aan om daar ook een schadefonds voor in te stellen.

(Bron: RTV Noord)